Etterutdanning

Akuttmedisinsk eldreomsorg

Målet med etterutdanningen Akuttmedisinsk eldreomsorg er å styrker helsepersonell sin kompetanse i møte med alvorlig og akutt syke gamle. 

Etterutdanningen tilbys i to varianter.

Fagplan
To sykepleiere som øver

Om etterutdanningen

Etterutdanningen er tverrfaglig, lavterskel og uten eksamen, med fokus på å gi deltakeren oppdatert, relevant og praksisnær kunnskap.

Fokus i undervisningen vil være på å gjenkjenne tegn til sykdomsforverring, sette i verk riktige tiltak til rett tid og mestre aktuelle prosedyrer.

Etisk refleksjon vedrørende blant annet å finne riktig behandlingsnivå, vil være sentralt i etterutdanningen.

Forelesere ved etterutdanningen er spesialsykepleiere med lang klinisk erfaring og overlege i anestesi og palliasjon. 

Hvordan foregår undervisningen?

Etterutdanningen er delt i to deler, der del 1 er nettbasert og del 2 er fysisk.

Den nettbaserte delen foregår på læringsplattformen Canvas og vil være en kombinasjon av forelesninger, tekst og interaktive quiz. Verdighetsenteret er opptatt av at læring skapes i samspillet mellom underviser og deltaker. Derfor vil det være flere treff på Zoom i løpet av del 1 med “live” undervisning, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Du må ha tilgang på datamaskin med mikrofon, høytaler og webkamera.

Den fysiske delen gjennomføres enten i Verdighetsenterets lokaler i Bergen eller i egnet lokaler lokalt hos dere. Denne delen inneholder undervisning, erfaringsutveksling, refleksjon, praktisk prosedyretrening og simuleringstrening. 

Hva etterutdanningen omfatter

Etterutdanningen er tverrfaglig og praksisnær

Veiledningen i den fysiske samlingen tilpasses deltakernes individuelle kompetansenivå, ettersom erfaring og ferdigheter kan variere.

Tema som undervises i er:

  • Atypisk presentasjon av akutt sykdom hos eldre
  • ABCDE, NEWS2 og ISBAR
  • Fall og skader
  • Infeksjoner
  • Respirasjons- og sirkulasjonssvikt
  • HLR-status og etikk
  • Delirium
  • Diabetes
  • Smerter og smertebehandling
  • Hjerneslag

I etterutdanningen øves det blant annet på vitale målinger, HLR og praktisk bruk av ABCDE, NEWS2 og ISBAR. Det legges også vekt på innleggelse av urinkateter med særlig fokus på hygieniske prinsipper, samt innleggelse av perifer venekanyle og nedkobling av IV-sett.

Simuleringstrening inngår som en sentral del av etterutdanningen. Hensikten med simulering er å bygge bro mellom teori og praksis, og øvelser i realistiske pasientscenarioer bidrar til bedre forberedelse og trygghet ved håndtering av akutte situasjoner.

Simulering aukar pasienttryggleiken

Etterutdanningen er godkjent av Delta, Fagforbundet og NSF som ledd i klinisk fagstige.

Helseleder prioriterer kompetanse