To damer står utenfor et sykehjem

– Endring på jobb må være gøy og inkluderende

Med etterutdanningen Praktisk implementering fikk Astrid og Jeanette kompetansen de trengte for å skape gode endringsprosesser på sin arbeidsplass.

Publisert 17. sep. 2024 Tekst: Hilde Kleppestø Foto: Hilde Kleppestø

Behovet for kunnskap om implementering er stort i en helsetjeneste i stadig endring. Med etterutdanningen Praktisk implementering fikk Astrid og Jeanette kompetansen de trengte, da Straume Bu- og servicesenter ble en del av TØRN-prosjektet.

– Vår nye enhetsleder kom til oss med stort pågangsmot og endringsvilje, etter at vi ble med i KS sitt TØRN-prosjekt for en mer bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Dermed ble en sykepleier og jeg sendt til Verdighetsenteret for å få noen nyttige verktøy og kunnskap som kom godt med i endringsprosessene som lå foran oss, forteller avdelingsleder Astrid Geitle.

Sykepleieren som deltok på etterutdanningen sammen med Astrid, er Jeanette Eikeland, som ser stor verdi av å ikke bare sende ledere på kurs.

– Jeg tror det kan være smart med faglig påfyll også for oss "på gulvet". Mange av oss trives med nye utfordringer og vi kan jobbe mer på tvers. Samtidig er det alltid kjekt å lære noe nytt, smiler Jeanette. Hun har også vikariert som avdelingsleder på senteret i en periode.

tre damer står foran en peis

– Jeg er så stolt av alt som disse to har satt i gang her hos oss, sier enhetsleder Helene Ågotnes.

Astrid og Jeanette gikk raskt i gang etter faglig påfyll fra Verdighetsenteret, og opprettet en ressursgruppe bestående av både nyansatte og mer erfarne fra hele senteret.

– Målet vårt er at Straume bu- og servicesenter skal være en trygg plass for våre beboere. Vi hadde ønske om å lage en struktur der nødvendig utstyr for å ta basale målinger var lett tilgjengelig.

– Vi hadde også et ønske om å implementere kartleggingsverktøyet NEWS2. Ressursgruppa utarbeidet og gjennomførte et opplegg for undervisning og trening i verktøyet. Videre er det utarbeidet fagrutiner for NEWS2 og for årlig opplæring.
Dette er lagt inn i vårt kvalitetssystem. Ryggsekker med nødvendig måleutstyr ble kjøpt inn og plassert på merkede steder rundt på hele senteret. På denne måten ble måleutstyr lettere tilgjengelig, sier Astrid.

NEWS2 sekken

Med NEWS2 kan helsepersonell observere pasientene mer systematisk og bli i bedre stand til å oppdage forverring eller andre endringer hos pasient eller beboer.

– Dette er et veldig fint beslutningsstøtte-verktøy som også helsefagarbeiderne kan bruke. På den måten har vi klart å fordele flere oppgaver over til denne gruppen ansatte, som nå kan ta basale målinger og oppdage tidlig forverring. Dette er helt avgjørende for pasientsikkerheten, samtidig som det er kjekt for helsefagarbeidere å få gjøre flere slike oppgaver, legger Helene til.

– Denne endringen er fortsatt ganske ny - så vi evaluerer og øver stadig på det nye verktøyet. Mange melder tilbake at dette har vært en kjekk og inkluderende prosess. Vi er enige, for det er viktig å ha det gøy i slike endringsprosesser. Prøve og feile litt - og så får vi til gode systemer etter hvert, smiler Jeanette.

– En annen suksessfaktor er at slike endringer må være godt forankra hos ledelsen, sier Astrid som også mener det er viktig å feire alt en får til i et arbeidsfellesskap.

– Vi heier på hverandre, bruker mye humor og glede. Slik får vi frem lag-følelsen og mestringsfølelsen til den enkelte, forteller Astrid.

Bemanningskartlegging

– Det er sammen vi får til gode tiltak, repliserer Helene. Litt og litt og med prioritert tid til å øve mye, så blir vi et solid og trygt team som får til varige endringer, sier hun.

I samarbeidet med KS har de jobbet med en bemannings-kartlegging, for å få oversikt på kompetansen de har - og for å se på hvordan ting kan gjøres på andre måter.

– TØRN-prosjektet er også noe som må prioriteres og som krever både tid og ressurser. Men vi har alle hatt stor felles læringsverdi gjennom denne prosessen, og vi har fått et bedre bilde, og blitt mer bevisst på hvordan vi kan bruke de ansatte riktig og på tvers av hele senteret, sier Helene fornøyd.

De tre understreker at alle nye verktøy eller endringer må jobbes med og tar tid å iverksette - men hvis en skaper en forventning i organisasjonen om at endring er både gøy og lærerikt, samtidig som alle blir inkludert i prosessen, tror de nye systemer kommer enklere på plass.

Ta kontakt med oss på Verdighetsenteret dersom du har lyst å høre mer om vår etterutdanning Praktisk implementering.